Bardzo wielu pacjentów gabinetów dentystycznych decyduje się na leczenie kanałowe ze względu na fakt, że pozwala ono zachować jak największą część naturalnego zęba nawet w sytuacji, kiedy doszło do infekcji bakteryjnej w obrębie miazgi (więcej pod tym linkiem), w konsekwencji której wytworzył się stan zapalny. Leczenie kanałowe uznawane jest za coś czasochłonnego, co wymaga wielu wizyt w gabinecie dentystycznym. Można powiedzieć, że jest pewnym procesem, ale też uzyskane rezultaty leczenia zazwyczaj są bardzo zadowalające.

W jakiej sytuacji ząb kwalifikuje się do leczenia kanałowego?

Rozpoczęcie leczenia zazwyczaj podyktowane jest bolesnością zęba- może to być ból samoistny, ból przy dotykaniu, ból o przerywanej intensywności lub też dolegliwości nasilające się porą nocną. Pojawia się zaczerwienienie, a w niektórych przypadkach nawet wysięk ropny. Wszystkie te objawy skłaniają pacjentów do jak najszybszego udania się do lekarza. Stan zapalny w obrębie miazgi może być spowodowany poprzez infekcję bakteryjną, ale może też wystąpić w konsekwencji zaawansowanej próchnicy, w przebiegu innych chorób zakaźnych, a także w konsekwencji różnego rodzaju urazów. Diagnoza stanu zdrowia pacjenta odbywa się już na pierwszej wizycie, wtedy też podejmowana jest decyzja o wdrożeniu leczenia kanałowego.

Leczenie kanałowe jest pewnym procesem – jak wygląda krok po kroku?

Duża bolesność w jamie ustnej stanowi dla pacjentów silną motywację do odwiedzenia gabinetu stomatologicznego. Jednakże, samo leczenie kanałowe Poznań przebiega przy zastosowaniu znieczulenia uśmierzającego ból. Nie trzeba się więc takiej wizyty obawiać.

1. Rozpoczęcie leczenia kanałowego polega na zajęciu się miazgą chorego zęba- po dostaniu się do jamy zęba należy ją usunąć i odszukać ujścia kanałów zębowych, z których miazga również musi zostać usunięta. Wszystko musi zostać dokładnie oczyszczone. Warto wiedzieć, że proces ten może być bardziej lub mniej czasochłonny i skomplikowany- w zależności od tego, jaki jest to ząb, może zaistnieć konieczność zajęcia się od 1 do nawet 7 ujściami kanałów zębowych. Tym samym leczenie to może być droższe lub tańsze w zależności od tego, ile pracy wymaga. Na tym etapie można stosować mikroskop endodontyczny, jeśli taki znajduje się na wyposażeniu gabinetu dentystycznego. Pozwala on na dużą precyzję wykonywanych zadań. Po przygotowaniu kanałów zębowych wykonuje się ich opracowanie ręczne lub też maszynowe.
  2. Jak najbardziej precyzyjne usunięcie miazgi z kanałów zębowych jest możliwe poprzez zastosowanie opracowania chemicznego, które polega na wykorzystaniu różnego rodzaju środków płuczących. Dzięki płukaniu można mieć pewność, że wszystko zostało odpowiednio oczyszczone i że można przystąpić do kolejnego etapu.
  3. Do tak przygotowanych kanałów oraz do całej jamy zęba trzeba włożyć materiał, który będzie zastępował usuniętą miazgę. Jest to gutaperka, która w praktyce jest termoplastycznym polimerem. Stomatolog musi zamknąć jamę zęba sklejając materiał wewnątrz zęba i dokładnie go wypełniając.
  4. Etapem kończącym leczenie kanałowe Poznań jest wykonanie odbudowy korony zębowej. Kiedy ząb jest zdrowy i zaopatrzony, warto zająć się także jego estetyką.

Jak długo może trwać leczenie kanałowe?

Jedni uważają, że jest to proces bardzo czasochłonny i rozłożony na wiele wizyt. Drudzy z kolei zwracają uwagę na to, że można zmieścić całe leczenie w obrębie jednego dnia, jak proponują niektóre kliniki. Tak naprawdę- oba scenariusze są możliwe i często spotykane, gdyż czas potrzebny na leczenie w największym stopniu jest uzależniony od samego pacjenta i jego stanu zdrowia, co musi ocenić lekarz stomatolog.

W sytuacji, kiedy pacjent szybko zgłosi się do lekarza, a stan w obrębie jamy ustnej nie jest jeszcze zaogniony – możliwe jest przeprowadzenie całego leczenia w jednym dniu. Jeśli jednak stwierdzony zostanie ostry stan zapalny- pomiędzy poszczególnymi wizytami trzeba będzie zachować odstęp potrzebny na zagojenie się ran. Więcej niż jedna wizyta jest więc potrzebna po to, aby dać zębowi czas na wyciszenie.